fredag 15. september 2017

Morbus Crohn

                                     
Hei ja da hva jeg hær igjen :)
Våknet med litt skrive kløe
Å denne gangen handler det om Morbus Crohn
Og jeg vil nok en gang minne leserne på att jeg har lese og skrive vansker ,
så blir nok en del skrive feil i dette innlegget også :)
Men pyttsan er jo innholdet som er viktigst :)


        Betennelse i tarm .....
 Ja da har jeg også fått diagnosen Morbus Crohn
 Jeg har skjønt nu di siste månene att jeg har måtte vært syk i mange år ,
men har trudd att jeg bare hadde en meget følsom mage .
Det jeg mener med att den er følsom er att jeg bærer ting inni meg ,
og att jeg da har trudd att alt som har skjedd i mitt liv har ent opp som en vond klump inni  magen min .
Kan vi og for seg være en vis sammen heng , med ting som har skjedd og måten jeg takler ting på ,
men hos meg ble magen bare værre og værre for vært år som gikk ,
å får vær ting som hente i mitt liv .
Verst har det jo vært når man har måtte bære andres problemer på skuldrene  eller som i mitt tilfelle i magen. Det jeg mener med det er att folk har veldig lett for å komme og fortelle meg ting  ,
om hva som hender i deres liv , å jeg prøver å hjelpe dem så godt jeg kan .
Å ikke missforstå meg nu .. jeg liker å hjelpe andre mennesker :)
Å legger virkelig skjela mi i att mine nermeste både familie og venner skal ha det godt
Men jeg forteller skjelden og aldri om hvordan jeg har det .
For det har jeg lært gjennom årenes løp , att di få gangene jeg har åpnet meg for andre ,
så har det vist seg att dem har ikke holt tett .
Å att jeg da har blitt baktalt som sytpeis å mere til .
Men disse såkalte vennene har jeg ryddet ut av mitt liv , å det var nok en bra beslutning jeg tok dær .
For i det tidsrommet eide jeg verken ork eller energi til slik snikk snakk ...

  Hva er Morbus Crohn ??
  Ja kort fortalt , så er det betennelse i tarm
                                       

                                       

                                          https://www.lmfnorge.no/Magesmerter/Diagnoser/Morbus-Crohn


Som dere ser på bilde og som dere kan lese i linken ,
så er ikke dette en sykdom som man skal se eller ta lett på
Og for å si det sånn , den som er rammet av denne sykdommen har store smerter og sliter masse med utmattelse .
 Noe jeg har slitt med i mange år
 Bare det å gjøre daglig dagse ting som å støvsuge huset ,
kan gå dager fra jeg bestemte meg for att det må gjøres til det blir gjort .
Ofte ender jeg opp med å bare sitte å stirre i veggen eller sovne av i stolen ,
 konsentrasjonen min er lik null.. og det samme er hukommelsen min .
Ofte spør jeg di samme spørsmålene til mine nærmeste.
noe som mange ganger kan virke irriterende for dem , men når man ikke klarer
å huske hva man har blitt fortalt eller hva vi nettopp snakket om ,
så må jeg jo spørre for å være med i samtalen .
Jeg har forstått det slik att vi med Crohn sliter med disse plagene , da tarmen
ikke tar opp næring , Å da blir både husk ,
 konsentrasjon og utmattelse en stor del av vær dagen .
                                 
Jeg går nu på Mezavant ( crohn medisin ) og er i gang med hestekur runde 2 på prednisolon .
Prednisolon er både en bra og en dritt medisin !
Hjelper på 100 ting men kan å ha 100 bivirkninger ..noe som jeg sliter med akkurat nu :(

                                   


Prednisolonen har skapt kaos i immunforsvaret og forutsaket sopp i munnen  å det gjør fryktelig vont , spesielt når man skal spise .
I til legg har jeg også Crhon i munnen ..
Som da også gjør att tungen hovner opp og sprekker + att jeg har masse blemmer i munnhulen ,
 Dette må jeg da bekjempe med Corsodyl

                             
Munn behandling
                                                                                                                                                                    
 Så den ene plagen slår i hjel den andre for tiden .

Men jeg er heldigvis så heldig att legene har ikke 
begynt å snakke om å legge ut tarmen min .
Men vist den dagen kommer , 
så får man bare hoppe i det .
Er jo tross alt bedre med en utlagt tarm en å gå rundt med kroniske smerter

På en måte er jeg " litt " heldig , jeg har en søster som har Morbus Crohn .
Hennes sykdom har jeg fulgt fra sidelinjen i over 20 år .
Å det har vært tøffe tak for henne stakkars , 
og noen år med rolig crohn 
Må bare si æ beundrer den dama , 
ho e standhaftig , dær e det ikke mye klaging !!

Å bra med en med erfaring , 
for da har jeg en jeg kan spørre om råd når det gjelder sykdom
og ikke minst hva kan jeg spise og ikke spise ..

Nu må jeg holde meg unna alt som er laktose i .
Men da jeg var innlagt på sykehuset hva ho god å ha :)
For sykepleierne vite svært lite om hvilke mat jeg skulle spise .
Di første dagene hva ett rent hellvette !
Fikk så vont etter att jeg hadde spist , 
så ente med å ligge i foster stilling .
Men etter å ha snakket med min søster fikk jeg oppskriften på ja og nei mat :)
Begynte pent , 
loff uten skorper med agurk , kylling uten skinn med hvit ris og laktosefri jogurt
Etter vært kunne jeg begynne å prøve meg sakte men sikkert frem .
Fikk selvfølgelig noen AU opplevelser , å det gjør jeg enda .
Men man må jo bare prøve seg frem med maten :)

Men en ting med denne sykdommen har jeg lært , 
IKKE STRESS !
Legg ikke for store og for mange planer !
Ta dagen som den kommer !
Har man en dårlig dag , 
la ting ligge til du har energi og ork til å ta tak i det .
Å det er ingen skam å si nei til venner og familie , dem forstår jo min sitvasjon nu :)

SLUTT .... 


                                                                                                                                       

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar