lørdag 16. september 2017

Et eventyr min bestefar fortalte til sine barn og senere til sine barne barn

Hesten som hadde tannpine .


Det hvar en gang en hest som hadde sånn skrekkelig tann pine!!
Han stod og ynket og hoffet og poffet inne i stallen da høne pøne kom forbi.


Hva er det med deg da ?? spurte høne pøne .
Hesten fortalte att den hadde fått så veldig vont i tanna si, for bonden brukte å gi han så mye sukker biter .


Oyda sa høne pøne til hesten som hoffet og poffet veldig høyt.


Men sa høna jeg har hørt att ute i skogen bor det en Nisse som kan trekke den vonde tanna di.
Hvor i skogen spurte hesten?


Det hva ikke høna helt sikker på , men mente att kanskje hanen viste det.


Så høna og hesten gikk for og finne hanen .


Ute på tunet spankulerte hanen stolt og kry sammen med de andre hønene .


Høna gikk bort og fortalte hanen om hesten og den vonde tanna, å lurte så på om hanen viste hvor nissen bodde ??


Njaa...svarte hanen , jeg er ikke sikker , men trur grisen vet hvor han bor .


Så gikk hesten , høne pøne og hanen får å finne grisen .


På bak siden av den gamle høy låven fant de grisen som lå å rullet seg i gjørma si.


Høne pøne og hanen løp frem å kakklet i kor, vet du hvor nissen bor ??
Hesten må trekke tanna si!!


Njaa....svarte grisen, jeg er ikke sikker men trur gjeite bukken vet .
For han måtte trekke en tann i fjor sommer etter att hann hadde prøvd å åpne en hermetikk boks med tennerne sine .


Så gikk heste, høne pøne , hanen og grisen for og finne gjeite bukken .


Lengst nede på gjordet så de gjeite bukken sto og gresset.
Høne pøne, hanen og grisen skynte seg frem og kakklet i munn og nebb på vær andre.
VET DU HVOR NISSEN BOR ?? For hesten har vont i tanna si.


Njaa.. svarte gjeite bukken det husker jeg ikke helt, for da jeg hva der i fjor hva det kua som viste vei.


Å da satte hesten,høne pøne, hanen , grisen og gjeite bukken opp farta for å finne kua .


Inn i skog kanten lå kua og tyggde drøv .


Å høne pøne, hanen , grisen og gjeita stormet frem og kakklet i både munn og nebb VET DU HVOR NISSEN BOR ???


Ja svarte ku det vet jeg .
Han bor inne i skogen bak meg .


Kan du vise vei ?
Får bonden har gitt hesten sukker å nu har han så vont i tanna si !!


Kua røyste seg sakte mens den enda tygget drøv og svarte langsomt .
Ja det kan jeg gjøre.


Å så gikk høne pøne, hanen grisen, gjeita og kua inn i skogen.


De gikk på en sti som ble smalere og smalere og skogen runt ble tettere og tettere ...


Men langt om lenge kom de frem til en gammel tømmer hytte .
På trappen satt en katt å slikket melke barten sin .


Mjauu... hva er det for leven sa katten?
Hvorfor har du tatt med deg alle dyren hit til Nissen sitt hus spurte katten .


Jo nu skal du høre begynte alle dyrene i kor , så det gikk ikke ant å skjønne noen ting av det som ble sakt .


Da knirket det i ytter døren og ut kom det en gammel nisse .


Hva står på spurte Nissen nyskjerrig ??


Å alle dyrene begynte å snakke i munnen på værandre i gjen.


Hohoho...nei stopp en halv sa nissen.
En om gangen takk .


Å da tok kua ordet.


jo du skjønner det Nisse, Bonden vet ikke bedre og har gitt hesten sukker biter i mange år.
Å hesten er så glad i sukker at han spiser det han får !
Å nu har hesten fått tan pine, og vet ikke hvor han verken skal stå eller gå så vont gjør det .


Gap opp sa nissen til hesten.
Å hesten så gjorde.


Oy oy oy dette så vont ut sa nissen.


Vent hær så skal jeg hente tanga mi.


Hesten ble redd å begynte å skjelve i alle 4 fotene sine .


Hohoho...sa nissen du trenger ikke være redd.
Dette kan jeg .
Du kjenner ingen ting.
Du hører bare ett lite plopp å så er tanna ute .


Å så hva tanna ute av hesten sin munn .
Åh.. dette hva godt sa hesten !!


Ja det kan jeg tru sa nissen.
Men hær etter når bonden skal gi deg sukker må du takke pent nei.
Får vist ikke må jeg trekke flere tenner .


Hesten takket pent for hjelpen og låfte nissen att han aldrig mere skulle spise sukker biter .


Å snipp snapp snute så hva eventyre ute :)

Denne historien ble laget av Hans.Martin. Bakkland.

ca 1973 hørte jeg dette eventyre første gang :)

Skrevet ned av Lena Bakkland .( Barne barn )


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar