mandag 5. februar 2018

05.02 2018 Crohns





                               


         Å leve med Chrons ...

  Jeg fikk diagnosen Crohns i juni 2017 . 
  Har nok levd i mange år med sykdommen ,  
uten å vite att det var dette som var årsaken 
  til mine smerter og hyppige do besøk .
  Har vært inn og ut av sykehuset , mange prøver ,  
røntgen og slange med kamra både hær og dær .
  Men da dem endelig tok kamra inn bak og 
gikk opp i tarmen fikk jeg diagnosen på minuttet .
  Bare det hva en stor letelse , for nu kunne jeg endelig få hjelp .
  

  Har blitt utalje flere sykehus opphold og for ikke å snakke om prøver og medisinering .  
  Først ble det en heste kur på 40 mg prednisolon , men da jeg kom til 20 mg blusset alt opp igjen .
  Så da hvar det til bake til 40 mg igjen .
  Dette skjedde 6 ganger fra i sommer til nu i slutten av januar 2018
  
  Begynte på Remicade i oktober ( 2017 ) , men siden jeg hadde gått på så sterk prednisolon kur 
  hadde jeg ikke blod årer dem kunne stikke i .
  Så ente med att vi bestemte oss for å sette inn en veneport ,
 slik att både medisinering og 
  blodprøver blir tatt i den .

  Prednisolon er på mange måter en flott medisin , men har mange bak sider også .
  I mitt tilfelle dårlige blod årer og vekt økning som da gjorde slik att jeg fikk diabetes2 .
indre uro ( angst følelse )
  
  
  30 Januar ( 2018 ) bar det så inn på akutten med store smerter ,
 både i mage og høyre side i ryggen 
( i ryggen hva det brann )
  Det viste seg att Crohns hva blusset opp igjen +
 att jeg hadde fått nyre bekken betennelse .
  Så da ble det ny heste kur på prednisolon +
 en heste kur på antibeotika .
  Men heldigvis mens jeg lå inne på sykehuset
 fikk jeg operert inn veneporten .
  Så nå er det bare å bli kvitt nyre bekken betennelsen
 slik att jeg kan starte opp behandlingen for Chrohns 
  og ledd gikten jeg også har .

  Å leve med Crohns kan skape utfordringer i livet .
  Men isteden for å tenke negatift som jeg gjorde i starten ,
 har jeg nå bestemt meg att jeg skal ta utfordringene
  på strak arm fra nå av !

  Jeg Googler masse og er også medlem i en gruppe på face book ( kjempe flott gruppe )
  Jeg leser meg opp og jeg spør og graver om det meste .
  Slik lærer jeg hva Crohns er og da er det også lettere å akseptere att man har den diagnosen.

  Etter å ha slitt en stund nu med angst , utmattelse , 
søvn problemer og smerter satte jeg meg ned og googlet .
  Kom over denne linken   
https://ibdinfo.no/1-mental-mestring/   
, å da falt brikkene på plass :)
  Det holt ikke på å rable for meg :) :)
  Helt utrolig hva en betent tarm kan gjøre med en kropp !!

  Det beste jeg kan gjøre nå er å akseptere det som skjer med meg ,
 samt informere mine nermeste , og få dem 
  også til å lese seg opp litt , 
slik att dem også forstår hva som hender
 i min vær dag og ikke minst hva som 
  skjer i min kropp for tiden :)
  
  For når angsten kommer blir jeg stille ,
 trekker meg bort " tankene raser i høy hastighet " og det skal ingen 
  ting til før jeg eksploderer !!!
  Dette er både slitsomt for meg men ikke minst for mine nermeste .
  Natten kan være verst , om jeg ikke klarer å skru av tankene 
mine di første 15 min etter legge tid er kampen mot  natt tankene ignag , 
å da er det bare å stå opp , å finne på noe som får meg inn på en annen tanke bane .

  Men etter jeg kom over den linken jeg delte over hær , har jeg begynt å skjønne mere ,
 er ikke meg det er noe sykt galt med , er sykdommen som herjer i kroppen .

Mat kan også være en stor utfordring .
I mitt tilfelle så tåler jeg ikke laktose , løk , jordbær , nøtter , ananas eller sterk krydret mat ,
Men i dag finnes det jo mat for alle , så dette går bra :)

Min største fiende er STRESS , skal ingen ting til før magen reagerer !
Brenning i mage med store krampe smerter som kommer takvis.
Da blir det foster stilling og en hel del do besøk. !
Og i verste tilfelle sykehus og smerte behandling .
Men så er jeg også ett menneske som reagerer med magen , 
Bærer alle følelsene mine dær virker det som ..

Som jeg nevnte over hær kan jeg slite med å få sove ,
Men har også peroider jeg bare sover ..
oppe og vaker litt , prøver å spise , å når det er gjort så 
sovner jeg enten i stolen , sofan eller sengen 
Helt tappet for energi..
Dette kan være i flere måner , noen dager værre en andre dager .

  Så da håper jeg att når jeg snart får startet opp med Remicade behandlingen igjen , 
att alt roer seg og blir normalt :)

  Dette hva litt om å leve med Crohns .. 

  PS... Å gå tur hjelper masse på humøret :)

  Lena 
  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar